Persoalan Kajian
1. Adakah pelajar mempunyai kesedaran mengenai kitar semula?
2. Apakah barang-barang yang sering dikitar semula oleh para pelajar?
3. Adakah para pelajar mengamalkan kitar semula sebagai suatu amalan hidup?
Objektif Kajian
Objektif kajian adalah seperti berikut
1. Meningkatkan kesedaran mengenai kitar semula kepada para pelajar
2. Mengenalpasti tempat yang sesuai untuk perletakkan tong kitar semula di PKB
3. Mengenalpasti barang-barang yang sering dikitar semula oleh para pelajar.
Metodologi Kajian
Definisi
Cohen dan Manion (1996) mentakrifkan metodologi sebagai pendekatan yang digunakan dalam penyelidikan pendidikan bagi mengumpul data. Data ini akan digunakan sebagai asas bagi membentuk inferensi dan pentafsiran tujuan menghurai dan membuat jangkaan tentang sesuatu fenomena. Jentera yang menggerakkan kajian adalah metodologinya. Metodologi merupakan suatu prosedur yang sistematik yang menggabungkan penyesuaian pendekatan kajian serta analisis data yang sealiran dengan peraturan tersendiri bagi memastikan prestasi penyelidikan dicapai dengan baik dan sempurna. Dalam penulisan penyelidikan dan kertas projek, metodologi yang digunakan mesti dihuraikan dengan terperinci. Justeru, mengenai kesedaran kitar semula ini, hasil dapatan kajian dan cadangan-cadangan yang dierikan oleh responden hendaklah disusun dan diterangkan secara deskriptif supaya ianya dapat dimanfaatkan kepada semua pihak yang terlibat.
Batasan Kajian
Kajian ini dijalankan di POLITEKNIK KOTA BHARU. Ianya dijalankan terhadap sekumpulan pelajar-pelajar yang terdiri daripada pelajar Kejuruteraan Awam sem 6(DKA 6F) yng terdiri dri 12 orang semuanya.
No comments:
Post a Comment